Rio en de Iguacu falls - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rens Boeijen - WaarBenJij.nu Rio en de Iguacu falls - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rens Boeijen - WaarBenJij.nu

Rio en de Iguacu falls

Door: Rens

Blijf op de hoogte en volg Rens

21 Januari 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zo, toch maar weer een verslagje om mijn herinneringen te bewaren en om geinteresseerden op de hoogte te houden van mijn reisperikelen.

Vrijdagnacht kwam ik aan in Rio en dat was meteen een flinke omschakeling...van -7 graden in Nederland naar 30 graden hier. Ook weer een tijdje geleden dat ik op een dag 4,5 liter water dronk en nauwelijks naar de wc hoefde. Maar daar klaag ik verder niet over. Mijn 4 vluchten (A´dam - Lissabon - Rio - Curitba - Foz de Iguacu) in 2 dagen verliepen voorspoedig. Natuurlijk kwam ik, zoals op eerdere reizen, niet volledig voorbereid in Rio aan. Ik moest om 02:00 uur namelijk nog een hotel gaan zoeken. Gelukkig kon ik met twee andere backpackers mee naar de stad rijden waarna de taxichauffeur me bij een goedkoop hostel af zou zetten. Toen de chauffeur de eigenaar van het hotel waar we aankwamen innig omhelsde had ik al het vermoeden dat er hier iets anders aan de hand was. Maar na een kwartiertje boos doen en naar buiten en terug naar binnen lopen zakte de prijs wel van 80 naar 40 euro voor een single room. Naar ik nu heb begrepen van andere backpackers was die 80 euro toch vrij normaal omdat Rio de duurste hotelprijzen van de wereld zou hebben ...nou ja...in Rio heb ik nog een dagje rondgebust en de stad maakt een erg onoverzichtelijke en diverse indruk; koloniale gebouwen, stranden, favela´s en overal bergen met jungle. Ook de mensen zijn erg uiteenlopend, alle kleuren en van oude vrouwtjes die je busticket betalen en overal met je naartoe lopen tot irritante gasten die je op proberen leeg te trekken. Natuurlijk hoor je als backpacker ook snel weer wat gruwelverhalen.
Flair hebben de mensen hier in ieder geval en flirten kunnen ze ook. Dat laatste doen zelfs vrouwen die mijn moeder zouden kunnen zijn als ze hand in hand lopen met hun partner!?!
Ben nu blij dat ik een paar dagen op een plek kan blijven, hier in Foz de Iguacu, een stadje in het zuid-oosten van Brazilie dicht bij de grootste watervallen ter wereld. Deze liggen op de grens van Brazilie, Paraguay en Argentinie. Ik zit hier in een erg leuk hostel, met zwembad, hangmatten, caipirinhabar en van alle gemakken voorzien. Ook is het hier zo´n 5 graden koeler dan in Rio omdat er geen smog hangt en het niet zo´n grote stad is.
Ik ben vandaag een dag in Argentinie geweest om de falls van hun mooiste kant te bekijken. Het was echt adembenemend en om kippenvel van te krijgen. Zo ongeveer zover je kunt kijken, alle kanten op, was waterval en als je er dicht bij in de buurt stond moest je schreeuwen om elkaar de kunnen verstaan. In het park heb ik een volle dag rondgelopen met 3 andere backpackers en we hebben ook nog een speedboottocht gemaakt. Deze grote speedboot voer ons recht onder een van de grote watervallen en geloof me, het voelt erg onnatuurlijk om recht onder dat geweld door te varen….ennuh, je wordt er errug nat van….. De watervallen zijn midden in de jungle wat de ervaring extra mooi maakt omdat je er overal wilde beesten ziet zoals kaaimannen, aapjes, neusbeertjes, hagedissen en kolibri´s. Er zouden ook poema´s, luipaarden en tapirs zitten, maar die heb ik niet gespot. De weg naar de watervallen en terug was ook nog wel interessant. We moesten in totaal 4 keer door de duane, 2x aan de Braziliaanse kant en twee keer aan de Argentijnse. Dat allemaal maar een beetje voor het idée was bleek al gauw toen we met onze telefoons en camera´s op zak door de poortjes liepen en er geen pieper af ging. Volgens mij zat de stekker er niet eens in, haha. Sterker nog, toen de backpack van Corine, een Zwitserse backpacker, niet door het scanapparaat paste, mocht ze hem er ook gewoon overheen tillen?! Brazilie is toch nog geen eerste wereld land.

Dat Brazilie wel elk jaar duurder wordt en de economie hier enorm aantrekt wist ik, maar dat het zo duur was als ik nu zie, was toch wel een verrassing. De supermarkten zijn bijvoorbeeld duurder dan in Nederland, ik zag vandaag nog een pak fruitmelk voor 6 euro in de schappen liggen en zelfs bananen zijn hier twee keer zo duur als in Nederland?....waar komen die ook alweer vandaan?!?!
Na een mooi dagje en een uitgebreid gesprek met de hosteleigenaar over de Braziliaanse keuken ben ik in het beste Brazilian BBQ restaurant van Foz gaan eten. Hier kreeg ik onbeperkt 10 soorten rundervlees van spiezen van een meter lang constant langs gebracht door obers. Dat was echt een heerlijke ervaring met als mijn nr. 1 pick sinds kerst natuurlijk picanha….oho wat ging dat er goed in met een paar caipirinha´s!

Morgen ga ik nog een keer naar de watervallen, nu aan de Braziliaanse kant en naar, tja, ik ben er nu toch 10 minuten vandaan , de grootste stuwdam ter wereld die 90 % van alle energie van Paraguay en 19% van alle energie van Brazilie produceert…..dat jullie het weten….
Hou je taai ;) en tot snel, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Rens

Het gaat een reis worden van een maand of 3 naar oa Thailand, Myanmar, Maleisie, Cambodja en Laos. In februari ga ik 6 maanden werken in een verslavingskliniek in de Filipijnen

Actief sinds 07 Nov. 2009
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 22731

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 16 Februari 2013

Brazilie

05 November 2009 - 15 September 2010

ZO Azie

Landen bezocht: